вівторок, 17 січня 2017 р.

            

Правове виховання дітей дошкільного віку

Мета: надання відомостей дітям про правові норми, що регулюють відносини практично в усіх сферах суспільного життя; орієнтування дошкільників на загальнолюдські й національні цінності в дусі поваги до прав і свобод людини і громадянина.
  Створення умов для набуття дошкільниками досвіду правомірної поведінки й толерантного спілкування.
Виховання любові та поваги до прав і свобод інших людей.


  Право - це сукупність встановлюваних і охоронюваних державною владою норм і правил, що регулюють відносини людей у ​​суспільстві.
Правова культура включає в себе безпосередні дії людини, її поведінку в різних, часто непередбачених, життєвих ситуаціях. Вона передбачає вміння і готовність особистості вирішувати свої життєві проблеми, жити серед людей, спілкуватися з ними, орієнтуючись на морально-правові норми.
Дошкільнята тільки починають освоювати ази морально-правової культури. Ознайомлення з правами носить пропедевтичний характер і готує дитину до засвоєння демократичних цінностей і прав людини в подальшому.
Дітям-дошкільнят доступні лише самі загальні уявлення про свої права і свободи, закріплених у міжнародних та державних документах, а також способи їх реалізації в різних життєвих ситуаціях.
Це ставить перед педагогами дошкільних установ такі завдання:
- Допомогти дитині зрозуміти і осмислити свої елементарні права;
- Формувати почуття самоповаги, поваги до власних прав і прав інших людей;
- Розвивати прагнення дитини реалізовувати свої права, не порушуючи прав оточуючих його людей.
Вирішенню цих завдань сприяє правове виховання і навчання правам людини.
Перш ніж познайомити дитину з правами, його треба підвести до усвідомлення себе як особистості, повноцінного члена суспільства, розуміння своєї індивідуальності та людської гідності.
Правове виховання дошкільника починається з виховання у нього почуття власної гідності, поваги до самого себе. Тільки поважає самого себе і свої права людина здатна по-справжньому поважати інших людей та їх права.
Тому в дошкільному закладі і сім'ї необхідно створити атмосферу визнання індивідуальності дитини, поваги його особистості, а самій дитині надати можливість реалізовувати свої людські права Він повинен володіти свободою вибору, проявляти активність, ініціативність, самостійність, мати можливість висловлювати власну думку, проявляти шанобливе ставлення до думки інших, вміти надавати допомогу і приймати її. Без цього не можуть розвиватися такі необхідні кожній людині громадянські якості, як активність, самостійність, рішучість, відповідальність.
Виховання в дусі прав людини спрямоване на формування у дитини почуття справедливості, загальної рівності прав і можливостей. Тому неприпустимі несправедливість, заходи впливу, принижающие людську гідність дітей, порушують їх право бути коханими, рівними серед інших.
Правова освіта дошкільнят передбачає ознайомлення юних громадян з конкретними і зрозумілими їм правами.
Дітям доступні такі групи прав:
ДЕКЛАРАЦІЯ ПРАВ ДИТИНИ
 Словами дітей.
1. Ми діти світу. Хто б не були наші батьки, де б ми не жили і в що б ми
не вірили, поводьтесь з нами як з рівними. Ми гідні того, щоб
отримувати все найкраще з того, що може дати світ.
2. Захищайте нас, щоб ми мали можливість рости гідно й вільно.
3. Нехай у нас буде ім”я і земля, яку ми можемо назвати своєю.
4. Ми не полвинні мерзнути, і в нас має бути дах над головою.
Забезпечте нас їжею та місцем для ігор. Якщо захворіємо, то нам
необхідний догляд.
5. Якщо у нас є проблеми у фізичному чи розумовому розвитку, ви ще
більше дбайте про нас і враховуйте наші потреби.
6. Дайте нам змогу жити в сім”ї. Якщо сім”я не може піклуватися про
нас, то візьміть нас до себе.
7. Добре навчайте нас, щоб ми могли бути щасливими та плідно
прожили життя. Проте дайте нам можливість і гратись, щоб ми самі
навчались.
8. Нехай у важку годину ми будемо першими, кому ви допоможете.
Майбутнє світу залежить від нас.                                                                                                          
9. Захистіть нас від жорстокості й від тих, хто може з нами погано
поводитись.
10.Ростіть нас в умовах терпимості, свободи й любові. Вирісши, і ми
пропагуватимемо розуміння між народами.
    Знайомство дітей з їхніми правами доцільно здійснювати в двох напрямах: "Я мої права", "Я і права інших людей". Це сприяє розумінню таких простих і водночас складних істин, як: "Мої права - це мої можливості, мої свободи", "Мої права закінчуються там, де починаються права іншої людини".
   Правове виховання та навчання дитини гармонійно поєднується з його громадянським, моральним, трудовим і валеологічним вихованням.
Елементарні правові знання включаються до загального і необхідний дітям комплекс знань про життя. Вони є доповненням до знань про навколишній світ, соціальної дійсності.
Виховання громадянина, що бере активну участь в житті суспільства, передбачає знайомство з правом на освіту, придбання професії за своїм вибором, правом на працю.
   Ознайомлення з правами людини сприяє моральному становленню особистості дитини, формування етичних уявлень, гуманних почуттів і взаємовідносин, допомагає прищепити повагу до себе і іншим людям. Знайомлячись з правами, діти вчаться зважати на думку та інтересами інших людей (право на власну думку), захищати слабких (право на особливий захист), справедливо вирішувати виникаючі суперечки і конфлікти, адекватно оцінювати свої дії і вчинки.
   Збереження і зміцнення здоров'я кожної дитини - одне з найважливіших завдань дошкільного закладу. У процесі ознайомлення з правами діти дізнаються про відповідальність за своє здоров'я, необхідності його берегти і зміцнювати, освоювати способи оздоровлення і безпечної поведінки.

    Необхідно також пам'ятати, що формування почав морально-правової культури у дітей багато в чому залежить від загальної соціально-правової ситуації, рівня правової культури педагогів та батьків, а також ефективності засобів та методів первісної правової освіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар